Zwroty za wyjazdy / COVID-19: Centrum Informacyjne

W obliczu obecnej sytuacji międzynarodowej chcemy przedstawić Wam kompendium wiedzy dotyczących koronawirusa COVID-19, a także systemu dokonywania zwrotu za odwołane w związku z nim wyjazdy.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią zamieszczoną poniżej

  • Procedury zwrotów
  • Status wyjazdów
  • Fakty o COVID-19
  • Prewencja
Status dokonywania zwrotów za wyjazdy
(aktualizacja 03.04.2020)

Ze względu na skalę i bezprecedensowość zjawiska cały proces zwrotów może trwać dość długo, o czym chcieliśmy Państwa poinformować i z góry przeprosić za możliwe opóźnienia. W poniższej tabeli przedstawiamy jaki jest aktualny status wykonywania zwrotów za poszczególne wyjazdy. Każdy wyjazd ma kilka kategorii zwrotów. W przypadku wątpliwości prosimy o zapoznanie się z treścią działu FAQ w zakładce obok (zakładkę otworzymy wkrótce).


28.02 - 08.03: Marilleva / San Martino (wyjazdy się odbyły)

zwroty ugodowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane


06.03 - 15.03: Marilleva (wyjazd został skrócony)

zwroty ugodowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty wyrównujące dla uczestników wyjazdu - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane


13.03 - 22.03: Niederau (wyjazd odwołany 13.03)

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty dla aktywnych uczestników wyjazdu na moment jego odwołania - trwa oczekiwanie na środki od kontrahentów, kolejny komunikat w kwietniu


13.03 - 22.03: Zinal (wyjazd odwołany 13.03)

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty dla aktywnych uczestników wyjazdu na moment jego odwołania - trwa oczekiwanie na środki od kontrahentów, kolejny komunikat w kwietniu


13.03 - 22.03: Les Sybelles / La Plagne (wyjazdy odwołane 13.03)

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty ugodowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty dla aktywnych uczestników wyjazdu na moment jego odwołania - trwa oczekiwanie na środki od kontrahentów, kolejny komunikat w kwietniu

zwroty za bilety lotnicze - trwa oczekiwanie na odpowiedź od LOT, przewidywany czas realizacji trudny do oszacowania


20.03 - 29.03: Serre Chevalier / Montegenevre / Katschberg (wyjazdy odwołane 16.03)

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty ugodowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty dla aktywnych uczestników wyjazdu na moment jego odwołania - trwa oczekiwanie na środki od kontrahentów, kolejny komunikat w kwietniu

zwroty za bilety lotnicze - trwa oczekiwanie na odpowiedź od linii lotniczych, przewidywany czas realizacji trudny do oszacowania


27.03 - 05.04: Orelle / Tignes (wyjazdy odwołane 16.03)

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty ugodowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty dla aktywnych uczestników wyjazdu na moment jego odwołania - trwa oczekiwanie na środki od kontrahentów, kolejny komunikat w kwietniu

zwroty za bilety lotnicze - trwa oczekiwanie na odpowiedź od LOT, przewidywany czas realizacji trudny do oszacowania


10.04 - 19.04 i 17.04 - 26.04: Livigno (wyjazdy odwołane 11.03)

zwroty dla zaliczkowanych uczestników wyjazdu - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane

zwroty regulaminowe - wszystkie zwroty powinny już zostać wykonane



Taka organizacja i długość procesu wynika z tego, że odwołane wyjazdy były już opłacone, czyli fizycznie pieniądze Klientów zostały już przelane na konta naszych kontrahentów i trwa obecnie próba odzyskiwania tych środków. Liczymy, że najszybciej zostaną odzyskane środki osób, które odstąpiły od umowy na preferencyjnych warunkach, jako że te rezygnacje były raportowane na bieżąco kontrahentom, w oparciu o ustalone z nimi terminy. Niemniej jednak, z uwagi na to że sytuacja jest bezprecedensowa dla całego sektora turystycznego, nie mamy pewności czy i kiedy otrzymamy zwroty, stąd bardzo prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość. Jeśli macie pytania odnośnie procedury zwrotów, zapraszamy w pierwszej kolejności do zapoznania się z działem FAQ w zakładce obok (zakładkę otworzymy wkrótce). Zwracamy również uwagę, że dzięki przepisom przyjętej ustawy tzw "tarczy antykryzysowej" wszystkie firmy branży turystycznej mają oficjalnie 180 + 14 dni na dokonanie zwrotu za wyjazd odwołany w związku z epidemią COVID-19.

Aktualna sytuacja w Alpach
(aktualizacja 16.03.2020, godzina 15:00)

Aktualna sytuacja w Alpach jest następująca:


  • ośrodki narciarskie we Francji jako ostatnie w Europie zostały zamknięte - od niedzieli 15.03
  • ośrodki austriackie zostały od soboty 14.03 zamknięte, a wyjazdy do tych ośrodków zostają odwołane
  • ośrodki szwajcarskie zostały od soboty 14.03 zamknięte, a wyjazdy do tych ośrodków zostają odwołane
  • całe Włochy zostały decyzją tamtejszego rządu zamknięte, łącznie z ośrodkami narciarskimi i do tych ośrodków wyjazdy są odwołane
  • kolejne kraje "tranzytowe" wprowadzają obostrzenia transportowe i komunikacyjne, są to na ten moment: Szwajcaria, Czechy, Słowacja i oczywiście Włochy
  • WHO ogłosiło, że wirus COVID-19 może być określany jako "pandemiczny", co oznacza że ma on zasięg globalny i może dotyczyć mieszkańców każdego kraju na świecie (link)
  • polskie władze wprowadziły szeroko zakrojone ograniczenia transportowe obowiązujące od soboty od 24:00 przez okres przynajmniej 10 dni

Wyjazdy do Włoch, Austrii, Szwajcarii oraz Francji zostają odwołane.

Aktualny status nadchodzących wyjazdów

Serre Chevalier 20.03 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Montegenevre 20.03 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Katchberg 20.03 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Orelle 27.03 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Tignes 27.03 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Livigno 10.04 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Livigno 17.04 - wyjazd odwołany, szczegółowy komunikat wgrany w Panele Klienta uczestników

Niestety sezon zimowy 2019/20 został oficjalnie z dniem dzisiejszym (16.03.2020) zakończony :(

Fakty o koronawirusie COVID-19

Żeby wyrobić sobie właściwy pogląd na sytuację i realną ocenę zagrożenia, warto poznać naukowe fakty. Zachęcamy Państwa do lektury opracowań naukowych i krytycznego podchodzenia do rewelacji, które publikują popularne serwisy medialne.

Najbardziej miarodajnym źródłem, na podstawie którego można wyciągnąć racjonalne wnioski jest obszerny raport opublikowany przez WHO (World Health Organisation). Raport powstał na podstawie wielodniowej obserwacji sytuacji w Chinach. Pełen raport dostępny jest pod tym linkiem, a poniżej prezentujemy streszczenie najistotniejszych informacji:

1. Koronawirusy to rodzina wirusów obecna w naszym życiu od dawna, najprościej rzecz ujmując są to mutacje wirusa zwykłej grypy sezonowej. Obecna mutacja wirusa, nazwana COVID-19, atakuje tylko i wyłącznie płuca i jest przez to groźniejszy od zwykłego wirusa grypy szczególnie dla osób starszych i schorowanych.

2. Wirus przenosi się drogą kropelkową. COVID-19 rozprzestrzenia się tylko w dużych kroplach poprzez kaszel i kichanie. Oznacza to, że oddychanie powietrzem nie niesie zagrożenia infekcją. Natomiast wszystkie powierzchnie, na których wylądują te kropelki, są już źródłem zakażenia przez około tydzień. Mowa tu o wszystkim, co jest związane z osobami zarażonymi, wszystkim na czym mogły wylądować „wykaszlane” przez nich kropelki. Wirus, który wyląduje na Twojej skórze nie jest groźny, chyba, że kropelki kaszlącej z bliska osoby wylądują na Twojej twarzy. COVID-19 posiada jedynie receptory komórkowe dla komórek płuc (zaraża tylko płuca). Jedyne "wrota zarażenia" to nos lub usta, na które ktoś bezpośrednio nakichał lub które zostały dotknięte zainfekowanymi dłońmi.

3. Zdecydowana większość zakażeń (85%) powstaje wewnątrz gospodarstw domowych (tzn zarażamy się głównie od osób z naszych rodzin)

4. Średnio jedna zakażona osoba przenosi wirusa na 2.1 kolejnych osób, najczęściej w pierwszym stadium choroby

5. Około 80% przypadków zakażeń to lekki przebieg choroby, 15% przypadków to osoby które wymagają hospitalizacji, 5% to osoby które wymagają aparatury do sztucznego oddychania. Pierwsze objawy zakażenia wywołanego przez koronawirusa pojawiają się najczęściej po ok. pięciu dniach. U większości osób przebieg zakażenia jest łagodny. Ciężkie zachorowania występują na ogół u osób starszych, cierpiących również na inne choroby, np. cukrzycę.

6. Najczęstsze symtpomy to gorączka (88% przypadków) i suchy kaszel (68% przypadków).

7. Śmiertelność (bazując na przypadkach z Chin) wynosi 3,4% zakażonych. W grupach ryzyka sa osoby starsze (80+), a także osoby z przewlekłymi już istniejącymi chorobami (np nowotwory). Oznacza to, że osoby młode, niepalące i bez przewlekłych problemów zdrowotnych są bardzo mało podatne na zakażenie wirusa a w przypadku zakażenia ich organizmy najczęściej szybko sobie z wirusem radzą.

8. Im młodszym się jest, tym mniejsza szansa na zachorowanie, osoby w grupie wiekowej 0-9 lat praktycznie nie chorują (tabelka poniżej - sposób interpretacji: grupa wiekowa 30-39 stanowi 15,6% populacji ogólnej i 17,0% wszystkich zainfekowanych, a śmiertelność wśród wszystkich zainfekowanych osób z tej grupy wiekowej wynosi 0,2% - tzn 0,2% osób które są w wieku 30-39 i zachorowały umarło)

9. Wszelkie powyższe dane dotyczą przypadków przebadanych i zgłoszonych do szpitali. Z dużym prawodpodobieństwem wiele przypadków (szczególnie lekkiego przebiegu choroby) nie zostało zgłoszonych i tym samym nie jest ujęte w statystykach - według szacunków przez to faktyczna śmiertelność spada do ponizej 1% przypadków dla wszystkich zarażonych.

10. W przypadku osób młodych (20-39) i zdrowych (nie cierpiących na żadne choroby przewlekłe) w ponad 98% zbadanych przypadków przebieg choroby jest porównywalny lub lżejszy niż w przypadku zwykłej grypy sezonowej. Powyższa liczba dotyczy osób zdiagnozowanych. Liczba osób w tej grupie wiekowej, która nie została zbadana (np z uwagi na brak silnych objawów i niezgłoszenie się do szpitali) jest też przypuszczalnie największa, co dodatkowo polepsza tą statystykę.

Statystyka

Suche liczby i procenty wyrwane z kontekstu przerażają. Dlatego warto pokusić się o szerszą perspektywę, która pokazuje jakie naprawdę jest oddziaływanie wirusa na społeczeństwo:

Dla porównania, według danych Narodowego Instytu Zdrowia Publicznego w Polsce tylko w okresie 1-7 marca 2020 odnotowano w naszym kraju 211 572 przypadki zachorowań na grypę sezonową, z czego zmarły 23 osoby. W lutym 2020 odnotowano w Polsce 821 653 przypadków zachorowania na grypę.

Analizę wszystkich powyższych danych i wyciąganie wniosków pozostawiamy każdemu indywidualnie, naszą intencją nie jest przekonywanie nikogo do czegokolwiek, tylko pokazanie suchych danych i faktów. Niemniej doradzamy wszystkim zachowanie rozwagi i spojrzenie na sprawę w szerokim kontekście. Powyższą tabelkę aktualizujemy codziennie, a dane na bieżąco można sprawdzać np na tej interaktywnej mapie.

Prewencja - oficjalne zalecenia

Koronawirus, podobnie jak inne wirusowe choroby (np zwykła grypa) przenoszony jest drogą kropelkową. Oznacza to, że najczęściej do zakażenia dochodzi w momencie, w którym:

a) jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z osobą zakażoną i ta osoba np. na nas kichnie, przez co wirus dostanie się bezpośrednio do naszych ust, oczu lub nosa.

b) dotkniemy rękoma zakażonego obiektu (np poręczy w autobusie, sztangi na siłowni, klamki w toalecie) po czym przeniesiemy wirusa z naszych rąk do naszych ust, oczu lub nosa (np bezwiednie dotykając tych części ciała)

Ważne, żeby pamiętać, że wirusem nie zarażamy się przez to, że obok nas znajdzie się osoba zarażona. Najczęściej zarażamy się przez dotykanie zakażonych rzeczy i niezachowanie odpowiedniej higieny. Dlatego absolutnie podstawowe rzeczy, które pomogą nam uchronić się nie tylko przed COVID-19 ale też zakażeniem np "zwykłą" grypą niezależnie od tego czy jesteśmy w domu czy w górach to:

1. Częste i dokładne mycie rąk (minimum 20 sekund, łącznie z nadgarstkami!)

2. Posiadanie na podorędziu sanitaizera (o zawartości alkoholu min. 60%) i regularne z niego korzystanie

3. Powstrzymanie się od dotykania rękoma twarzy i kontrolowanie takich nawyków

4. Zachowanie dystansu min. 1 metra od osób kichających lub kaszlących

5. Używanie łokcia lub kostki zgiętego palca do dotykania włączników światła, przycisków windy, otwierania drzwi itp.

Więcej informacji,a także instruktażowe filmiki dostępne są na oficjalnej stronie WHO.

Oświadczenie TAKSIDI dot. koronawirusa

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym oficjalnym stanowiskiem firmy dot. "koronawirusa", które przedstawia jak funkjonuje firma i w jakich ramach musi się poruszać, mamy nadzieję, że znajdziecie tam odpowiedzi na Wasze wątpliwości. (aktualizacja: 10.03.2020)

Szanowni Państwo,

W ciągu ostatnich kilku dni otrzymujemy zwiększoną ilość zapytań dotyczących możliwości rezygnacji z wyjazdów, z powodu wykrycia koronawirusa m.in we Włoszech i w północnej Francji. Od dnia 10.03.2020 decyzją włoskiego rządu zamknięto włoskie granice - z uwagi na to wszystkie wyjazdy do Włoch zostają odwołane, a klienci posiadające na te wyjazdy aktywne rezerwacje uzyskają zwrot wpłaconych środków. Pomimo, że  francuskie, austriackie i szwajcarskie ośrodki narciarskie pozostają obecnie otwarte rozumiemy Państwa obawy związane z wyjazdami i szanujemy Państwa decyzje w przypadku rezygnacji.

Jednocześnie chcemy podkreślić, że zasadniczą przeszkodą w przypadku tych krajów jest jednak brak jednoznacznych działań odpowiednich instytucji państwowych, które umożliwiłyby nam zastosowanie nadzwyczajnych procedur dotyczących zwrotów pieniędzy od kontrahentów w tych krajach. Pobyty w hotelach oraz przeloty są przez nas przedpłacane lub opłacane w pełni z wpłaconych przez Państwa środków ze znaczącym wyprzedzeniem tak więc możliwość ich zwrotu wynika bezpośrednio ze zwrotów uzyskanych od naszych kontrahentów. Ponieważ ani rząd polski, ani francuski/austriacki/szwajcarski, ani Światowa Organizacja Zdrowia nie ogłosiły stanu pandemii, nie zaistniała też sytuacja nadzwyczajna uniemożliwiająca realizację wyjazdu (np. zamknięcie części portów lotniczych bądź połączeń drogowych) nie jest możliwe wykorzystanie tutaj zapisów umów związanych z wystąpieniem siły wyższej, tak jak było to możliwe w przypadku wyjazdów do Włoch od 10.03.2020.

Tego typu komunikaty dają hotelom we Francji, Austrii i Szwajcarii podstawę do niestosowania żadnych nadzwyczajnych reguł w kwestii anulacji.

Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja jest dynamiczna i może ulec zmianie w dowolną stronę w ciągu najbliższych dni. W związku z tym decyzje dotyczące potencjalnych anulacji (określenia ich wysokości) i ewentualne inne decyzje dotyczące wyjazdów podejmowane będą bezpośrednio w tygodniu poprzedzającym dany turnus.

Wtedy dopiero dysponować będziemy wiarygodnymi informacjami w przypadku poprawy sytuacji lub być oficjalnymi komunikatami władz stwarzającymi podstawy do odzyskania środków wpłaconych do hoteli.

Jeśli chcieliby Państwo zrezygnować z wyjazdu do Francji, Austrii lub Szwajcarii – wciąż obowiązującymi są nasze ogólne warunki rezygnacji zawarte w regulaminie wyjazdów.

W związku z powyższymi faktami istnieją obecnie 2 możliwości:

  • rezygnacji z wyjazdu w oparciu o Warunki Uczestnictwa w Imprezach Turystycznych organizowanych przez firmę Taksidi
  • uczestniczenie w wyjeździe w oparciu o fakt, że całość ruchu turystycznego odbywa się bez zakłóceń, a Taksidi jest w stanie wywiązać się z zawartej umowy

Niezależnie od Państwa decyzji prosimy o cierpliwość w kontaktach z biurem ze względu duże obciążenie ruchem telefonicznym i mailowym spowodowane obecną sytuacją.

Taksidi Sp. z.o.o.

Oświadczenie TAKSIDI dot. artykułu 47

Biuro Taksidi informuje, że w chwili obecnej nie istnieją przesłanki do stosowania art. 47 ust 4 ustawy o imprezach turystycznych dotyczącego rezygnowania z wyjazdów do Francji, Szwajcarii ani Austrii i wszelkie rezygnacje z wyjazdów do tych krajów muszą być traktowane według określonych regulaminem wyjazdów procedur. Stanowisko to jest wynikiem oficjalnych zaleceń Polskiej Izby Turystyki, dostępnej pod TYM LINKIEM i oficjalnych wytycznych ministerialnych dostępnych pod TYM LINKIEM.

Poniżej publikujemy pełne oświadczenie biura w tej sprawie i analizę prawną dotyczącą artykułu 47:

„Szanowni Państwo,

W związku z pojawiającymi się w ostatnim czasie doniesieniami medialnymi o nowych ogniskach zakażenia koronawirusem, w tym we Francji, Austrii i Szwajcarii, uprzejmie informujemy, że biuro podróży Taksidi jest w stałym kontakcie z lokalnymi kontrahentami i na bieżąco kontroluje sytuację. Stale monitorujemy zalecenia Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Jesteśmy gotowi na podjęcie kroków niezbędnych do zapewnienia Państwu bezpieczeństwa. Aktualnie jesteśmy w stanie zrealizować dla Państwa umowę i nie widzimy podstaw do rezygnacji przez Państwa z imprezy turystycznej na podstawie art. 47 ust 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zwrócić należy uwagę, że zgodnie z art. 47 ust 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych „Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie. Ustawodawca wskazał w art. 4 pkt 15 ImprTurU, że przez „nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności” należy rozumieć „sytuację pozostającą poza kontrolą strony powołującej się na taką sytuację, której skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie rozsądne działania”. W motywie 31 preambuły dyrektywy 2015/2302 wskazano, że nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności mogą obejmować, na przykład, „działania wojenne, inne poważne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak terroryzm, znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, takie jak wybuch epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży lub katastrofy naturalne, takie jak powodzie lub trzęsienia ziemi, lub warunki pogodowe uniemożliwiające bezpieczną podróż do miejsca docelowego uzgodnionego w umowie o udział w imprezie turystycznej”.

Rekomendacje MSZ nie są podstawą do odwołania imprezy turystycznej, są ważnym wyznacznikiem dla bezpieczeństwa organizacji imprez turystycznych, ale nie przesądzają o możliwości organizacji imprezy.

Należy zauważyć, że lokalne władze podjęły szereg działań o charakterze prewencyjnym mających na celu skuteczną ochronę zdrowia publicznego oraz powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa. Dodatkowo lokalne władze podkreślają, że kurorty są bezpieczne i mogą normalnie obsługiwać turystów, co jest podstawą do tego, że nasi kontrahenci nie zwrócą nam pieniędzy za opłacone pobyty (my jako biuro podróży musimy z góry opłacić Państwa pobyty u naszych kontrahentów).

Wychodząc na przeciw Państwa obawom uprzejmie informujemy, że brak jest jakichkolwiek informacji, aby w miejscu docelowym Państwa pobytu wystąpiły okoliczności, które miałaby wpływ na realizację wykupionych przez Państwa imprez. Nie wystąpiły także zakłócenia mogące mieć wpływ na możliwość transportu do miejsca docelowego. Nie wystąpił żaden potwierdzony przypadek zakażenie koronawirusem w kurortach do których docelowo Państwo będą podróżować. Na bieżąco monitorujemy sytuację na miejscu. Na chwilę obecną nie mamy żadnych informacji o zagrożeniu w regionie, którego dotyczą łączące Państwa umowy. Infrastruktura, w tym hotele, wyciągi, restauracje i instytucje lokalne funkcjonują bez zakłóceń, a usługi turystyczne są realizowane. W Państwa przypadku nie ma zatem możliwości zastosowania art. 47 ust 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych, gdyż nie wystąpiły żadne z ww. przesłanek.

Gdyby jednak chcieli Państwo zrezygnować z imprezy turystycznej, nad czym będziemy bardzo ubolewać, istnieje taka możliwość na warunkach regulaminowych.

Pozdrawiamy,

Zespół Taksidi

Oświadczenia Polskiej Izby Turystyki i regionów

Przedstawiamy Państwu oficjalne stanowiska dotyczące sytuacji w ośrodkach narciarskich. Poniższe oświadczenia są codziennie na bieżąco aktualizowane - zachęcamy do ich śledzenia.

Oświadczenie Polskiej Izby Turystyki dot. artykulu 47

Oświadczenie Regionu Tyrol (Austria)

Oświadczenie Regionu Trentino

Oświadczenie lokalnych władz Austrii i Włoch dot. przełęczy Brenner

Oświadczenie Regionu Autonomicznego Doliny Aosty

Oświadczenie Regionu Tyrol Południowy

Oświadczenie Regionu Livigno

FAQ - najczęściej zadawane w związku z "koronawirusem" pytania

Jeśli nie znaleźliście odpowiedzi na nurtujące Was pytania w pozostałych zakładkach, mamy nadzieję, że ten dział wyjaśni wszystkie pozostałe wątpliwości. FAQ dotyczy wyłącznie pytań powiązanych z "koronawirusem", w razie pytań ogólnych odsyłamy do ogólnego działu FAQ na stronie głównej.

  • Jak oceniacie ryzyko odwołania poszczególnych wyjazdów?
  • W poprzednich zakładkach opisaliśmy szczegółowo aktualną sytuację w Alpach. Na chwilę obecną nie widzimy zagrożenia odwołania żadnego wyjazdu do Francji, Austrii ani Szwajcarii, w związku z decyzją włoskiego rządu najprawdopodobniej odwołane będą wszystkie wyjazdy do Włoch. Sytuacja jest dynamiczna i uważnie ją śledzimy. Finalną decyzję dotyczącą każdego wyjazdu podejmować bedziemy w tygodniu bezpośrednio poprzedzającym wyjazd. Oczywiście będziemy się też stosować do wszelkich oficjalnych zaleceń zarówno władz lokalnych, jak i polskich.

  • Jak wygląda aktualnie funkcjonowanie w ośrodkach alpejskich?
  • W każdym tygodniu w górach przebywa od 3 do 5 naszych grup wyjazdowych. Dlatego na bieżąco i z pierwszej ręki mamy informację z różnych zakątków Alp - nie tylko od naszych partnerów, ale też od naszych pilotów, kadry i uczestników wyjazdów. W chwili obecnej każdy ośrodek we Francji, Austrii i Szwajcarii funkcjonuje normalnie - działają bary, restauracje, sklepy i oczywiście wyciągi. Ludzie jeżdża na nartach, słońce świeci, śnieg pada. Gdyby nie informacje z portali informacyjnych nikt nie wpadłby na pomysł, że na świecie dzieje się coś wymagającego ostrożnego zachowania. Staramy się na bieżąco prowadzić relacje wyjazdowe na naszym instagramie, żeby każdy mógł zobaczyć jak wygląda życie w Alpach w chwili obecnej.

  • Chcę zrezygnować z wyjazdu, co mam zrobić?
  • Bardzo ubolewamy nad każdą rezygnacją, ale oczywiście szanujemy każdą decyzję. Niestety w obecnej sytuacji wszystkie wyjazdy zostały w całości przedpłacone i jako biuro nie mamy możliwości innego procesowania rezygnacji niż zgodnie z naszym regulaminem wyjazdów. Liczymy, że każdy podejmuje świadomą decyzję, po rozważeniu wszystkich potencjalnych konsekwencji, licząc się z regulaminowym potrąceniem kwoty wpłaconej za wyjazd.

    Jeśli jesteście pewni, że decydujecie się na rezygnację prosimy o:

    1) Przesłanie na info@taksidi.pl oficjalnego maila z tytułem "FINALIZACJA - REZYGNACJA Z WYJAZDU" (prosimy o dokładnie taki tytuł)

    2) W treści maila prosimy o krótkie oświadczenie o następującej treści (przykładowo):

    "Oświadczam, że rezygnuję z rezerwacji o numerze (proszę podać numer rezerwacji) do (proszę podać nazwę wyjazdu). Proszę o zgodny z regulaminem wyjazdów i oficjalnym komunikatem biura zwrot środków na numer konta: (prosimy o podanie numeru konta do zwrotu)." Najważniejsze, żeby w treści znalazło się jasne oświadczenie, że rezygnujecie, oraz był podany numer rezerwacji i numer konta na który mamy dokonać zwrotu.

    3) W odpowiedzi pracownik biura potwierdzi Państwu rezygnację, zleci przelew zwrotny do księgowości firmy i anuluje rezerwację w systemie.

    Powyższy algorytm pozwoli nam najsprawniej procesować każdą rezygnację.

  • Co musi się wydarzyć, żeby TAKSIDI odwołało wyjazd?
  • Zasadniczo żeby biuro mogło odwołać wyjazd musi zaistnieć sytuacja, która uniemożliwi jego realizację. Do takich sytuacji należą:

    - zamknięcie granic państwowych uniemożliwiające dotarcie do celu

    - zamknięcie ośrodka narciarskiego, do którego jedziemy

    - ogłoszenie przez WHO, lokalne władze lub władze państwowe stanu nadzwyczajnego, stanu klęski lub stanu pandemii w konkretnym rejonie do którego jedziemy

    W przypadku, gdy żadna z powyższych sytuacji nie będzie mieć miejsca, a ośrodki do których jeździmy funkcjonują normalnie, nie mamy możliwości odwołania wyjazdów.

  • Czy mogę przepisać się na inny wyjazd?
  • Tak, natomiast niestety musimy to procesować na niezbyt korzystnych warunkach - tj normalnie przyjąć anulatę z poprzedniego wyjazdu na warunkach okreslonych w regulaminie, po czym ewentualnie przydzielić nadzwyczajną zniżkę na nowy wyjazd. Niestety nie możemy robić inaczej z uwagi na to, że w tym momencie sezonu wszystkie wyjazdy (hotele, karnety, autokary) zostały w całości opłacone, a redukcja miejsc w danym hotelu wiąże się dla biura ze 100% potrąceniem.

    Pełen algorytm procesu przenoszenia rezerwacji wygląda następująco:

    1) Prosimy, żebyś złożył (-a) NOWĄ REZERWACJĘ na wybrany nowy wyjazd (dotyczy wyjazdów wylistowanych w oficjalnym komunikacie, w miarę dostępności miejsc).

    2) Prosimy o wpisanie w komentarzu do rezerwacji: "przeniesienie z wyjazdu XXX"

    3) W momencie kiedy nowy zapis będzie złożony, prosimy o maila z tytułem "FINALIZACJA - PRZENIESIENIE REZERWACJI" (prosimy o dokładnie taką treść tytułu). W treści maila prosimy o podanie numeru nowej rezerwacji i numeru starej rezerwacji.

    4) Wtedy pracownik biura bezzwłocznie przepiszę kwotę ze starej rezerwacji (po potrąceniu) na nową rezerwację, naliczy nadzwyczajną zniżkę i anuluje starą rezerwację.

    5) Po wykonaniu tych czynności otrzymają Państwo od nas maila potwierdzającego, z prośbą o opłacanie pozostałej należności za nowy wyjazd.

    6) Z uwagi na bliskość wyjazdu, prosimy o bezzwłoczne opłacenie pozostałej należności za wyjazd przez Panel Klienta, korzystając z opcji PayU.

  • Czy możliwa jest zmiana trasy wyjazdu, tak żeby nie jechać przez Włochy?
  • Tak, zmieniliśmy trasy tak, żeby ominąć potencjalnie ryzykowne strefy. Na tą chwilę trasy przejazdu naszych autokarów nie wiodą przez żadną z gmin włoskich będących zamkniętymi strefami. Na bieżąco monitorujemy sytuację i nie wykluczamy żadnej zmiany trasy przejazdu autokaru, jesli tylko sprawiłoby to, że klienci czuliby się dzięki temu bezpieczniej. Natomiast najczęściej taka zmiana wiąże się z o kilka godzin dłuższym czasem przejazdu do miejsa docelowego

    Finalne decyzje dotyczące tras przejazdu bedziey podjemowali zawsze w tygodniu poprzedzającym dany wyjazd

  • Czy wykupione przez nas ubezpieczenie obejmuje zakażenie "koronawirusem"?
  • Wykupowane przez nas uczestnikom wyjazdów ubezpieczenie jest ubezpieczeniem zewnątrznym, świadczonym przez firmę AXA. Zasadniczo wszystkie szczegóły dotyczące tego ubezpieczenia opisane są w OWU AXA, dostępnym pod tym linkiem, natomiast według otrzymanej przez nas interpretacji ubezpieczenie obejmuje wszelkie zakażenia wirusowe, w tym zakażenie koronowirusem, o ile zakażenie następuje w czasie trwania wyjazdu. Oznacza to, że otrzymacie wszelką niezbędną pomoc, niezaleznie od tego czy zachorujecie na grypę, czy coś innego.

  • Co w przypadku, gdyby nasz hotel został objęty kwarantanną podczas naszego w nim pobytu?
  • Zasadniczo taki scenariusz jest bardzo, ale to bardzo mało prawdopodobny. Natomiast jako biuro musimy być także i na taki scenariusz przygotowani. Przede wszystkim, gdyby taka sytuacja miała miejsce, na pewno nie zostaniecie pozostawieni sami sobie. Cały czas na miejscu grupą opiekuje się rezydent i grupa dedykowanych pilotów, w tak kryzysowej sytuacji również wspierana również przez zespół biurowy. Jesteście pod stałą opieką 24h/7. Po drugie, w takim przypadku na pewno nie zostaniecie obciążeni dodatkowymi kosztami przedłużonego pobytu - zapewnienie świadczeń równoważnych takim, jakie mieliście zapewnione przez regularną część pobytu leży w takiej sytuacji po stronie biura oraz władz lokalnych. Jesteśmy przekonani, że taka sytuacja nie będzie mieć miejsca, niemniej jesteśmy na nią przygotowani.

  • Czy autokar jest z nami cały czas na miejscu?
  • Tak, autokary którymi przyjechaliście z Polski są cały czas z grupą na miejscu, nie wożą nikogo innego i są do naszej wyłącznej dyspozycji, kiedy tylko ich potrzebujemy.

  • Dlaczego nie odwołujecie wszystkich wyjazdów i nie oddajecie uczestnikom pełnych wpłat?
  • Tak jak pisaliśmy wyżej, żeby wyjazd został odwołany muszą zaistnieć konkretne czynniki, które uniemożliwią jego realizację. Jest to opisane w pytaniu "co musi się stać, żeby TAKSIDI odwołało wyjazd". To o tyle ważne, że dopóki takie czynniki nie wystąpią, biuro niestety nie jest w stanie odzyskać wpłaconych zagranicznym kontrahentom pieniędzy (za hotel, karnety, transport) . W obecnym momencie sezonu wszystkie wyjazdy zostały już w całości opłacone, a kary za anulatę poszczególnych miejsc to najczęściej dla TAKSIDI 100%. W obecnej sytuacji szansa na ponowne sprzedanie danego miejsca są minimalne, dlatego każda anulacja to dla biura czysta strata. Dlatego niestety musimy wszystkie Wasze rezygnacje traktować zgodnie z regulaminem i dokonywać potrąceń w wysokości zależnej od daty wpłynięcia rezygnacji. Jeśli w jakimś konkretnym ośrodku uda nam się wynegocjować inne warunki anulaty - jesteśmy w stanie zaproponować preferencyjne warunki zwrotu (taka sytuacja miała miejsce np. w Marillevie gdzie byliśmy w stanie zwrócić do pewnego momentu karnety). Mówiąc wprost - w obecnej sytuacji złagodzenie warunków rezygnacji dla rezygnujących uczestników wiązałoby się najzwyczajniej z upadkiem biura.

  • O co chodzi w artykule 47 ustawy o imprezach turystycznych?
  • W zakładce "oświadczenia TAKSIDI" znajdziecie pełną interpretację tego artykułu. Dodatkowo, można też zapoznać się z oficjalnymi wytycznymi Polskiej Izby Turystyki dla biur podróży, dostępnymi tutaj i tutaj oraz oficjalnym stanowiskiem Władz RP dostępnym tutaj

  • Co jeśli nie zgadzam się z warunkami rezygnacji?
  • Każdy ma prawo do swojej opinii. Powyżej opisaliśmy zasady naszego działania w bieżącej sytuacji i opisaliśmy dlaczego tak działamy. Jest to oficjalne stanowisko firmy, szeroko konsultowane pod kątem prawnym i TAKSIDI musi przy nim obstawać. Jeśli chcecie rezygnować, a nie zgadzacie się z warunkami rezygnacji, rezygnacja zostanie przez nas przeprocesowana zgodnie z naszymi procedurami, a sprawa najprawdopodobniej zostanie w dalszym biegu pozostawiona do rozstrzygnięcia powołanym do tego odpowiednim organom państwowym.

  • Dlaczego tak trudno się do Was dodzwonić?
  • Z uwagi na skalę paniki jaką wywołał koronawirus, nasze biuro otrzymuje 5x więcej maili / wiadomości poprzez social media / telefonów niż normalnie. Nasi pracownicy nie są fizycznie w stanie nadążyć z odpowiedziami, a nie da się z dnia na dzień zatrudnić dodatkowych osób i ich przeszkolić, żeby mogli samodzielnie obsługiwać Klientów. Bardzo prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość, w biurze pracują tylko ludzie, którzy robią co mogą, często w ponadwymiarowym trybie godzin. Na pewno odpowiemy na wszystkie Państwa pytania i telefony, czas oczekiwania może być jedynie ciut większy, prosimy o wyrozumiałość w tym względzie i cierpliwość.

newsletter